Foto van schrijverNetwerk conceptueel bouwen

Persbericht: BPD sluit zich aan bij Netwerk Conceptueel Bouwen

4 juni  2024

Met de aansluiting tot het Netwerk Conceptueel Bouwen (NCB) en de toetreding van regiodirecteur Joost Mulder tot het bestuur van het NCB, maakt BPD | Bouwfonds Gebiedsontwikkeling werk van conceptueel bouwen. Het woningtekort in Nederland vraagt om innovatieve oplossingen. Er is behoefte aan meer, sneller, betaalbaarder en duurzamer bouwen. Conceptueel ontwikkelen en bouwen biedt uitkomst. De ambitie van BPD om in 2026  50% van de  projecten met conceptuele woningbouw te ontwikkelen en bouwen, dit draagt bij aan het realiseren van betaalbare  en duurzame leefomgevingen.

Ondanks de beschikbaarheid van honderden conceptwoningen op de markt, welke via de Conceptenboulevard.nl van het NCB in de etalage staan, begint conceptmatig bouwen bij de opdrachtgever. Door locatie specifieke eisen te combineren met prestatie-eisen van het product ‘woning’, kunnen oplossingen van aanbieders gekozen worden die het best bij ‘Het verhaal van de  Plek’ passen. Hoe beter de uitvraag is gedefinieerd, hoe beter het aanbod integraal in een  gebiedsontwikkeling verwerkt wordt. Daardoor kan er sneller gebouwd worden, met alle voordelen die daarbij passen.

Joost Mulder, regiodirecteur bij  BPD: “Conceptueel bouwen is  pas een succes als alle betrokkenen van elkaar weten wat ze doen én als ze elkaar tijdig weten te vinden. Daarvoor is het nodig om conceptueel bouwen vroegtijdig, al in de  ontwikkeling van een buurt of wijk, te agenderen, duidelijke kaders te stellen én gemeenten, corporaties en bouwpartners hierin mee te nemen. Daar ga ik me hard voor maken als bestuurslid.  Ik kijk er naar uit om vanuit BPD nieuwe kennis en expertise toe te voegen aan het netwerk.”

Olga Görts – van de Pas, directeur NCB: “Door hoge bouwkosten en zaken als netcongestie, stikstofproblematiek en circulariteit  zijn ook gebiedsontwikkelaars op zoek naar woonconcepten die hier antwoord op geven. De aansluiting van BPD is een enorme stap om onze  organisatie verder te professionaliseren en te laten groeien. Ik hoop met de komst van Joost in het bestuur dat ook andere (gebieds)ontwikkelaars zich aansluiten, zodat conceptueel ontwikkelen en bouwen een integrale oplossing wordt bij gebiedsontwikkelingen.”

Lees hier het verdiepende interview met Joost Mulder, regiodirecteur BPD en Olga Görts van NCB:

67 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts