Tekst: Marion de Graaff, Tekstbureau ’t Kofschip. Beeld: Netwerk Conceptueel Bouwen.
Bouwen op basis van concepten heeft de toekomst. Daar zijn ze bij het Netwerk Conceptueel Bouwen van overtuigd. ‘Conceptueel bouwen is efficiënt, want de bouw- en ontwikkelprocessen zijn zo gestroomlijnd dat de totale bouwkosten lager zijn en de kans op fouten bovendien veel kleiner is.’
Aan het woord is Ilona Gerritse van Netwerk Conceptueel Bouwen (NCB), onder andere verantwoordelijk voor de marketing en communicatie. Ze legt uit: ‘Wij bieden verschillende producten en diensten aan met het doel om conceptueel bouwen te bevorderen. Bouwen op basis van concepten maakt het mogelijk om snel een grote hoeveelheid duurzame en betaalbare woningen te bouwen en zo iets te doen aan de krapte op de woningmarkt.’
Samenwerking faciliteren
NBC timmert flink aan de weg. De aangesloten leden zijn grofweg in drie groepen in te delen. Het gaat om vragers, aanbieders en toeleveranciers. Gerritse legt uit: ‘De vragers zijn opdrachtgevers, woningcorporaties, maar ook ontwikkelaars en beleggers. Aanbieders zijn bouwbedrijven die bouwconcepten aanbieden. Een concept is een herhaalbare oplossing, het kan een proces of product zijn. De derde groep is de toeleverende industrie, die integrale modules ontwikkelen waarmee een conceptwoning wordt gebouwd. Bij de toeleverende industrie vindt de innovatie vooral plaats. Nieuwe toepassingen een oplossingen waarmee een conceptwoning wordt geconfigureerd.
Alle drie de partijen zijn even hard nodig om de transitie te maken, en het is onze missie om ze bij elkaar te brengen. Ze moeten elkaars taal leren spreken, elkaar vertrouwen, van elkaar leren en ervaringen uitwisselen. Het unieke van ons netwerk is dat we niet voor één type klant werken, maar voor alle drie ondanks dat ze allemaal hun eigen belangen hebben. Wij geloven erin dat samenwerking het toverwoord is om uiteindelijk de enorme bouwopgave die er ligt, aan te kunnen. We faciliteren die samenwerking zodat het mogelijk wordt om snel en veel te kunnen bouwen. Waarbij factoren als waardecreatie, total costs of ownership, duurzaamheid, circulariteit en een efficiënt en effectief proces belangrijk zijn.’
Volume vergroten Ilona Gerritse: ‘Om tot verlaging van kosten en versnelling te komen is een continue en voorspelbaar bouwproces van groot belang. Daarbij streven we naar bundeling van de vraag. Een belangrijke tool daarbij is De Woonstandaard. Hierin staan de prestatie-eisen van de meest gebouwde woningtypes omschreven. In vraagbundeling onderscheiden wij drie stappen. Dat zijn:
1 Leer als corporatie inkopen van nieuwbouw i.p.v. het zelf ontwikkelen. Dat betekent veel voor de organisatie en haar medewerkers. Alle bestuursorganen moeten mee, alle afdelingen moeten mee, alle mensen moeten mee.
2 Ga je eigen programma op de (middel)lange termijn gebundeld inkopen en werk op deze manier aan vergroting van het inkoopvolume.
3 Koop samen met collega-corporaties in. Deze laatste stap is een stuk complexer dan stap 1 en 2. Elke corporatie heeft namelijk haar eigen beleid en kaders en randvoorwaarden. Het vraagt om veel meer afstemming. Zowel qua inhoud als qua planning als qua besluitvorming als qua samenwerking. Naar deze laatste stap werken we samen met Aedes toe binnen het programma De Bouwstroom.
We zitten in een positieve flow, onze inspanningen beginnen z’n vruchten af te werpen. Er komt steeds meer belangstelling voor waar het NCB voor staat.’
Transactieproces versnellen ‘Kopen wat er is’ is een van de doelen die het NCB zich gesteld heeft in het verbinden van vraag en aanbod. Het overzicht van het aanbod wordt gepresenteerd op Conceptenboulevard.nl. ‘Er zijn natuurlijk al heel veel bouwconcepten’, weet Gerritse. ‘Door overzicht in de markt te bieden kunnen vragers, conceptaanbieders en toeleverende industrie elkaar gemakkelijker vinden en kan het transactieproces versneld worden.’
Comments